Když se rozhodovalo, co z něj bude, moc možností neměl. Byl totiž ministrantem v kostele. „Lidé s tímto kádrovým profilem neměli moc z čeho vybírat. Ale já jsem měl štěstí, protože jsem stejně chtěl být buď malířem, zedníkem, nebo traktoristou. A tak se mi to vlastně splnilo všechno. To, čím jsem se nevyučil, jsem se naučil, když jsem stavěl dům,“ směje se čtyřiapadesátiletý Ladislav.
V družstvu má respekt. „Řídit tak velký kolos, to už musí člověk umět a on s tím opravdu umí,“ říká jeden z kolegů.
Traktorů vystřídal Ladislav hromadu. Teď jezdí na modrém New Holland T9. „Je to velký traktor, mám ho rád, udělám s ním hodně práce, hodně hektarů. Obzvlášť, když nasadím od Amazonky (AMAZONE – značka výrobce závěsné techniky, pozn. redakce) dvanáctimetrové disky Catros, to je pořádný záběr. Udělám i sto hektarů denně,“ říká spokojeně.
A jak se mu jezdí v T9? „No, je to paráda, můžu si klidně i číst, ale to tam nepište,“ směje se Krist. „Najedu na pole, zapnu autopilota, nastavím záběr stroje a už to jede. Na úvratí mně to zapíská, abych nezaspal, otočím se a jede to na druhou stranu. Na něco takového jsme si před třiceti lety nedokázali ani pomyslet.“
Jezdit traktorem byl Ladislavův sen již od malička.
Co se za tu dobu, co jezdí s traktorem ještě změnilo? „Má to klimatizaci, řídí to samo, jezdí to samo, má to GPS s přesností záběru na dva centimetry,“ pochvaluje si svůj oblíbený stroj. Ovládání čím dál tím modernějších traktorů se učil za pochodu. „Když jsem si vyzvedával tady ten, sedl jsem si do něj v AGROTECu v Hustopečích a jel. Postupně jsem si to všechno zjistil a vyzkoušel, co umí.“
Na traktoru New Holland T9 Ladislavovi vyhovuje také to, že má široké gumy. „A to je dobře, má to větší rozložení sil, traktor tolik neskáče a hlavně neudusává tolik půdu. Proto raději jezdím s gumami. Pásáky sice prý udusávají půdu míň, ale zase jsou o osm tun těžší,“ uvažuje Ladislav.
Úkolem Ladislava je připravit pole na jaře k setí, potom upravit pole po žních. Když se traktor porouchá, je problém. „Z oraniska mě totiž nikdo nedostane, traktor se musí opravit na poli,“ upozorňuje na jeden z černých scénářů.
Během své kariéry traktoristy rád vzpomíná na různá školení a pracovní cesty. Třeba na tu do továrny v Německu, kde se vyrábí závěsná a přívěsná technika značky AMAZONE. „Ukazovali nám tam třeba oračku anebo způsob podrývání. Viděli jsme na vlastní oči, jak to funguje. To bylo super. Tam jsem zjistil, že podrývání je lepší varianta. Když totiž podrývám, zjara to už jenom jednou přejedu a pole je nachystané. Zatímco, když se pole oře, musím nejdřív strhnout brázdu a pak to teprve nachystat na setí. A tak to vlastně dělám dvakrát,“ říká Ladislav Krist.
Zajímavosti o T9:
- Po ČR jich jezdí asi jen 15 ks
- Kloubový traktor T9 je určený do agregací s nejširším taženým polním nářadím. Kolová verze je ceněná především při častých přejezdech mezi pozemky
- Rozměr jedné pneumatiky je 900/60 R42, to znamená, že průměr celého kola je 2,15 m
- Traktor je vysoký 3,70 m, váží 19–25 tun (podle specifikace) a jen pneumatika má asi 250 kg
- Traktory mají 435–692 koní (zase podle specifikace)
Do práce chodí na sedmou a končí v půl čtvrté. Když je sezóna, jezdí i do devíti do večera. Dřív měl i noční služby. „Líbilo se mi to. V noci je klid. Zajímavé to bylo i se zvířaty. Když srnkám svítily oči a když jsem viděl, jak liška chodila opatrně jen v okruhu, kam dosvítila světla a blíž k traktoru ani náhodou. To přes den nezažijete,“ vzpomíná na noční směny.
Ale ani ve dne není se zvířaty nuda. „Srnky, ty i přes den leží na poli, když se blížím, poodejdou. Zato čápi? Těm musím i uhnout. Někdy se nehnou z místa,“ směje se. „Láká je to, co nechávám za sebou. Hlavně myši.“
Děkujeme, že nám věnujete svůj čas, aby mohly vznikat takové články! :)