Mimořádně úspěšná série TS
Jednou z mimořádně úspěšných sérií traktorů New Holland byla řada TS. Tvořily jí čtyři stroje s výkonem 59,6 – 74,6 kW (80-100 k). Největší traktory TS 110 a TS 115 měly shodný výkon, ale odlišné motory : první z nich čtyřválcový s přeplňováním a druhý z nich pak šestiválcový s atmosférickým plněním. TS 115 byl i u nás velmi oblíbený traktor, který se pro získání ještě většího výkonu dodatečně vybavoval turbodmychadlem. Zdvihový objem čtyřválcového motoru činil 5000 cm3, šestiválcového pak celých 7480 cm3.
Traktory byly vybaveny zadní nápravou pro velmi těžké podmínky s dvojitou redukcí a s planetovými ozubenými koly, která zvyšovala kroutící moment v kolech. V nepříznivých podmínkách bylo možné ještě zapojení pohonu všech čtyř kol bez pomoci spojky. Vícekotoučové mokré brzdy měly hydraulické ovládání. Přední náprava byla poháněna prostřednictvím integrované převodové skříně, takže nebyla omezena světlá výška. Traktory byly vybaveny systémem Electrolok, což byl plně elektro-hydraulicky ovládaný systém uzávěrky diferenciálu přední i zadní nápravy.
Traktory série TL byly jednodušeji vybavené kompaktní stroje pro nenáročné činnosti
Převodovka s názvem Electroshift poskytovala 16 dopředných i zpětných rychlostí. Řazení rychlostí za jízdy i pod plným zatížením dovolovala vícelamelová spojka.
Paralelně se sérií TS se nabízely traktory řady TL. Byly vybaveny čtyřválcovými motory o zdvihovém objemu 3908 cm3, převodovkou s reverzací Power Shuttle s dvoustupňovým řazením pod zatížením a vývodovým hřídelem se třemi druhy otáček.
V roce 2000 byly ještě vyráběny traktory nižší výkonové třídy New Holland Fiat 35-66 o výkonu 26 kW/35 k s tříválcovými vodou chlazenými motory o zdvihovém objemu 1551 cm3, pohonem zadních nebo všech kol a ochranným rámem namísto kabiny.
Ještě téhož roku byly na trh uvedeny traktory střední výkonové třídy New Holland TM. Nová série vystřídala předchůdce sérii M/60 a nabízela pět typů s výkonem od 87 do 125 kW (116 – 168 k podle ISO), vyráběných (na rozdíl od předchůdce) již jen v modrých barvách New Holland. Byly vybaveny motory Ford s přeplňováním. Oproti předchůdci disponovaly větším výkonem a vyšším krouticím momentem s příkřejším nárůstem. Model TM 135 byl nový (92 kW/125 k). Dalšími novinkami byla vzduchem odpružená sedačka, hydraulický systém firmy Bosch s EHR, odpružená přední náprava Terraglide, odpružení kabiny Comfort Ride, programovatelná převodovka Power Command a přední náprava Super Steer s úhlem natočení kol 65°. Rádius otáčení se u této řady se „superřiditelnou“ nápravou snížil až o 3 m (v závislosti na rozměrech pneumatik).
Traktory série M/60 se vyráběly v Basildonu v letech 1996 až 1999. Byly poháněny šestiválcovými přeplňovanými motory se zdvihovým objemem 7500 cm3.
Stejný stroj měl v hnědé barvě označení New Holland Fiatagri M135
New Holland TM 190 v agreagci se secí kombinací - s aktivním nářadím si tento traktor mohl ke jmenovitému výkonu přidat ještě dalších až 34 kW/46 k navíc.
Ve své době výjimečně vysoká hodnota Power Boostu
Za tři roky celkem 23 000 kusů
Power Command byla převodovka s 18-ti stupni řazenými pod zatížením a různými funkcemi automatického řazení. Bylo také přepracováno ovládání zadního tříbodového závěsu a hydrogenerátor měl zvýšený dopravní výkon (až 116 l/min). Traktorů této řady se za tři roky vyrobilo celkem 23 000 kusů.
Na základě poptávky z praxe byly později tyto stroje přepracovány, vybaveny novými motory a doplněny o dva nejvýkonnější typy. Nové byly traktory TM 175 a TM 190 DT se jmenovitým výkonem 130 a 142 kW (177 a 194 k podle ISO). Stroj měl převodovku Powershift s osmnácti nebo devatenácti rychlostmi vpřed a šesti vzad a tři druhy otáček zadního PTO. Dále obdržely hydrogenerátor s průtokem 120 l/min a sedačku Deluxe. Výkonově se sice oba typy překrývaly s „menšími“ typy řady Genesis, ale zájem o tento stroj byl značný.
New Holland s ním v podstatě otevřel nový segment vyšší střední výkonové třídy, tedy traktorů s rozměry i obratností střední třídy a výkonem motoru v oblasti 132 – 147 kW (180 – 200 k). Motor u typů TM175 a TM190 byl namísto konvenčního čerpadla s mechanickým regulátorem otáček jako u menších typů osazen čerpadlem Bosch VP44 s elektronickou regulací. Elektronický výkonový management pak poskytoval za určitých okolností PowerBoost, tedy přídavné navýšení výkonu při práci a zatížení PTO nebo v dopravě, o výjimečně vysokou hodnotu : až o 34 kW/46 k. Celková dovolená hmotnost činila u obou těchto typů 12 000 kg, vlastní hmotnost 6 500 kg a užitečné zatížení celých 5 500 kg.
Traktory T 7000 s převodovkou Auto Command jsou novinkou roku 2009.
Představují vrchol vývoje v oblasti aplikované elektroniky a ergonomie ovládání u traktorů New Holland
Výběr ze třech modelových řad
Byl to také začátek všeobecného trendu zvyšování výkonu. Výkony motorů u vyšší střední třídy rostly, zároveň se posouvá horní hranice i u nejtěžších traktorů stále výš (z 260 na dnes až 360 k a více) a „menší“ typy těžkých traktorů se postupně přestávají vyrábět.
Dnes dává New Holland v oblasti výkonu 103 - 165 kW (140 – 225 k) na výběr dokonce ze třech modelových řad traktorů. Série T7500 se vyrábí v Sankt Valentinu a vyznačuje se jednoduchou obsluhou díky plynulé převodovce CVT. Tato řada, nejprve s označením TVT, otevřela cestu plynulým převodovkám u traktorů New Holland. Přínosy plynulého pojezdu se ukázaly především v proměnlivých pracovních podmínkách nebo v dopravě, kde dokáže šetřit palivo. Zároveň je ovládání stroje velmi jednoduché, protože převodovka pracuje plně automaticky – ovládá rychlost jízdy i otáčky motoru podle zatížení (a dalších parametrů).
Série T7000 PowerCommand jsou těžší traktory v roli nástupce řady TM. Jsou určeny jak k dopravě, tak i k tahově náročným operacím na poli.
Poslední novinkou je již zmíněná série T7000 Auto Command s plynulým pojezdem a novým systémem ovládání.
V roce 2002 byly na evropském trhu uvedeny také traktory řady TCE s výkony 27 – 36 kW (37-49 k), určené především pro malé podniky a pro zahradnictví. Dnes je nahrazuje série T3000, což je spolu s ostatními traktory nižší výkonové třídy novinka. V roce 2009 byl radikálně inovován celý široký program malých traktorů.
STEHNO, Luboš.
Historie traktorů. Praha: Profi Press, 2010. ISBN 978-80-86726-35-9.