Široký program speciálních traktorů
V roce 1986 vznikla sloučením několika společností firma Ford New Holland. Vyráběla stejně technicky vybavené stroje ve dvou barvách. Dobře známé byly kromě jiného též kompaktní traktory řady TN. Traktory TN-S byly nabízeny s nápravou Super-Steer a později i se zajímavou možností čelního vývodového hřídele. Speciální úzkorozchodná verze pro plantážové kultury měla označení TN-F a pro vinice TN-V. Zdrojem výkonu byly čtyřválcové motory Iveco. Superřiditelná náprava také zde měla možnost připojení vývodového hřídele a tříbodového závěsu, které se při zatáčení vychylují spolu s nápravou. To mohlo být užitečné například při agregaci s čelními žacími stroji nebo mulčovači, které se při zatáčení mohly pohybovat do strany.
Nová kapitola výkonu – přichází G/70
V roce 1993 spatřil světlo světa jeden nejvýznamnějších traktorů nedávné minulosti značky New Holland. Byla to série G/70, vyráběná v USA jako ve své době vrchol nabídky klasických traktorů. Tato řada 4 traktorů se jmenovitým výkonem 125, 140, 154 a 176 kW (170, 190, 210 a 240 k) se vyráběla ve dvojím lakování : modré traktory jako New Holand Ford a hnědé jako New Holland Fiatagri. Bylo to z důvodu požadavků zákazníků : příznivci Forda chtěli silný traktor s touto značkou v modré, a fanoušci Fiata zase požadovali hnědou, na kterou byli doposud zvyklí. Jinak se traktory v ničem ostatním nelišily a v těchto barvách byly dováženy i do ČR.
Nicméně začátek výroby traktorů Genesis by se dal označit jako významný mezník dalšího vývoje. Tyto stroje vznikly od základu znova, úplným překonstruováním předchůdců. Na rozdíl od nich měly jiný podvozek, novou kabinu či zdokonalenou převodovku PowerShift.
Jeden z prvních strojů Ford 3930 při orbě v roce 1989 - traktor byl vyráběn v anglickém Basildonu a měl výkon 38 kW/51 k
Elektronický Full Powershift
Předchůdcem byl Ford 8730, vyráběný od roku 1990 do 1993, vybavený rovněž převodovkou Ford Powershift 18/9. Řidič mohl řadit rychlosti i reverzovat bez používání spojkového pedálu. G/70 naproti tomu přišel s plně elektronicky ovládanou převodovkou s komfortním řazením a některými automatickými funkcemi.
Ovládací páka dobře padla do ruky a byla spolu s pákami vnější hydrauliky, spínačem vývodového hřídele a dalšími ovladači umístěna v originálním posuvném ovládacím panelu s názvem Side Winder I. Také v této oblasti ukázaly traktory G/70 směr dalšího vývoje, jak se potvrdilo v roce 2009 : nová řada traktorů New Holland T 7000 s převodovkou AutoCommand je vybavena loketní opěrkou Side Winder II. A zrovna tak příznačně se zcela novým systémem ovládání traktoru.
Traktory Genesis série 70A se vyráběly již jen v modré barvě, zato disponovaly větším výkonem motoru a četnými vylepšeními v kabině
Kabina byla pohodlná, ale ne zrovna prostorná. Spolujezdec už se mohl cítit stísněně. Před čelním sklem byla široká, ale zato poměrně krátká kapota motoru. Přední nápravy byly buď v klasickém provedení Standard nebo jako SuperSteer, tedy s přídavným vychýlením na čepu při natočení kol.
Speciální přední náprava SuperSteer, opatřená dynamickými blatníky, byla nejprve k dispozici jen pro traktory G/70 a malé typy TN ; teprve později byla modifikována i pro další řady. Její účinek se skládá ze 49° výchylky předních kol a dodatečného pohybu nápravy o dalších 16°.
Diferenciál s uzávěrkou se 100-procentní svorností a řídící jednotkou Terra-Lock umožňoval přes robustní koncové převody přenášet veškerou tažnou sílu. Při použití automatického režimu ovládal Terra-Lock diferenciál a pohon podle různých parametrů. Tím se otáčení na souvratích dále zrychlovalo.
Klasické rozložení hmotnosti
Klasické uspořádání, tedy motor před kabinou, ovlivňovalo rozložení hmotnosti – celých 67 % váhy připadalo na zadní nápravu.
Proto byly traktory Genesis při práci na poli běžně vidět se sadou přídavných závaží v čelním držáku, která rozložení hmotnosti vyrovnávala. S tímto „kosmetickým“ doplňkem pak vynikaly na svou dobu vysokou tažnou sílou a zálohou točivého momentu, která stanovila zcela nové hranice. Podle vyjádření uživatelů byly motory G/70 v tahu velmi odolné a vůbec se nedaly „udusit“. Proto to byly tak dobré orební traktory – pohodlné, velmi silné a obratné.
V ČR je ve značné míře používaly také podniky, pěstující cukrovou řepu. Zde prováděly základní zpracování a přípravu půdy a pomáhaly při sklizni v agregaci s vyorávači. Tyto stroje bylo možné na přání vybavit otočným řízením. Pohodlí obsluh sice nebylo nijak ohromující, ale pracovat se dalo. Výkon motoru i zvedací kapacita tříbodového závěsu na kombinovaný ořezávač a vyorávač bez problému postačovaly. Tyto práce vykonává série G/70 u některých uživatelů doposud, případně v modernizované podobě 70A.
Po prodeji továrny na těžké traktory ve Winnipegu v Kanadě pokračovala výroba těchto traktorů ve světle modré barvě pod novou značkou (jako Landini Starland) ještě několik let.
STEHNO, Luboš.
Historie traktorů. Praha: Profi Press, 2010. ISBN 978-80-86726-35-9.