Od tradice až ke globálnímu partnerství
Na cestě k úplnému sortimentu traktorů
Když se řekne New Holland, vybaví se traktory nejrůznějších velikostí a výkonů v modrých barvách nebo zářivě žluté sklízecí mlátičky, řezačky či lisy. Všechny tyto stroje společně zdobí stříbrné logo firmy, jejíž historie dává záruku stability. V současnosti je New Holland součástí nadnárodního koncernu CNH Global, ale podobu v minulosti utvářelo především spojení s firmou Ford Motor Company, které zásadně ovlivnilo výrobu traktorů. Do té doby se vyráběly pouze sklizňové stroje.
Henry Ford
Henry Ford byl člověk nadšený pro stroje, což se výjimečným způsobem skloubilo s talentem.
Prvním samojízdným motorovým strojem mladého Forda bylo dvoumístné vozidlo, čtyřkolka s benzínovým motorem se dvěma válci. Měla dva dopředné rychlostní stupně a byla schopná na první stupeň pojíždět rychlostí 16, na druhý pak 32 km/h.
Farmáři a zkušení mechanici chtěli postavit další vozidlo ještě v době, kdy byl Ford zaměstnán u Thomase Edisona – bylo to „autobuggy“, vůz s řízením pákami, dvouválcovým motorem s planetovými ozubenými převody a řetězovým pohonem. Stroj zatím nepřipomínal klasický automobil, ale skutečně spíše motorovou čtyřkolku.
Model F v sériové výrobě
Skutečnou sériovou výrobu traktorů odstartoval až Fordson model F. Traktor byl postaven na konstrukci silného průběžného rámu, odolnému namáhání. Ten ukrýval všechny pohyblivé díly v prachotěsném a olejotěsném kompletu, takže nemohlo docházet k jejich poškozování při zatěžování stroje, jako se to stávalo u dřívějších traktorů. Rámová konstrukce se kvůli těmto přednostem dobře prosadila a někteří výrobci traktorů ji využívají dodnes. Fordson F měl čtyři kola a vyznačoval se kompaktními rozměry s výbornou manévrovatelností.
K motorizaci byl použit řadový čtyřválcový motor na benzín s výkonem 14,7 kW/20 k při 1000 ot/min. Výkon byl dále přenášen přes lamelovou spojku v olejové lázni do koncových převodů v podobě šnekové rozvodovky. Množství vyrobených strojů neustále rostlo. Fordovy traktory byly známé jako spolehlivé stroje s podpisem nadaného konstruktéra: přicházely vždy s nějakou novou, dobře integrovanou výbavou či technologií, ať to bylo magneto nebo vodní čerpadlo.
Do Evropy
Jako jeden z milníků vývoje lze označit přestěhování do Irska a později do anglického Dagenhamu. Od tohoto okamžiku se začíná rozvíjet intenzivní vliv firmy v Evropě. Nicméně své domovině zůstal Ford věrný i nadále, příkladem je All Around – stroj pro kultivaci v řádkových kulturách. Byl určen speciálně pro americké pěstitele. Kultivační traktory všech výkonových tříd jsou u zámořských výrobců až do současnosti velmi významnou skupinou strojů a jejich důležitým obchodním produktem na americkém trhu.
A také v USA došlo v roce 1938 k významné dohodě mezi Fordem a Harry Fergusonem ohledně využívání tříbodového závěsu. Ferguson předváděl systém Fordovi v Michiganu na podzim 1938 a skrze slavnou dohodu 'potřesením ruky, u níž byl každý mužský slib považován za dostačující pečeť pro obchodní přátelství, produkce začala. V té době byl tříbodový závěs známý jako Ferguson System a byl vyráběn ve spolupráci s Ferguson - Sherman Company až do roku 1946.
Model 9N byl poprvé předváděn v Dearbornu, stát Michigan, 29 června 1939. Nový koncept způsobil převrat ve farmářství. 9N byl poháněn řadovým benzínovým čtyřválcem o objemu 1966 cm3. Mnoho interních komponent motoru, včetně pístů, bylo kompatibilních s díly, používanými svého času ve Fordových automobilech V8.
Ford 9N byl poháněn řadovým benzínovým čtyřválcem o objemu 1966 cm3. Mnoho interních komponent motoru, včetně pístů,
bylo kompatibilních s díly pouívanými svého času ve Fordových automobilech V8
Pokrok s tříbodovým závěsem
V praxi se natolik osvědčila stabilita i možnosti nastavení a později regulace pomocí tohoto zařízení, že dnes je samozřejmostí u všech typů traktorů. Slouží k připojování všech typů neseného i návěsného nářadí a to nejen vzadu, ale i vpředu traktoru. Dokonce i některé kombinace nářadí jsou vzájemně spojeny prostřednictvím tříbodových závěsů, které lze ovládat z kabiny a navíc dovolují odpojení či výměnu připojených sekcí (například secí kombinace, návěsné nápravové pluhy, některé aplikátory u kejdovačů apod.).
Tříbodový závěs je velmi důmyslné řešení, díky kterému lze agregovat rozmanité nářadí pod podmínkou, že je kompatibilní. Traktor svou funkčností překonal koně a soupravy koně s taženým nářadím.
Nové závěsné zařízení a výkonové parametry nebyly jedinými důvody úspěchu modelu 9N. Stroje byly pravidelně inovovány, každý rok výroby přinesl nějaké nové změny. Ford byl neustále plný konstrukčního elánu a nových nápadů, co a jak změnit či vylepšit. Ke konci roku 1941 bylo již plánovaných úprav příliš. Bylo rozhodnuto uvést na trh nový model traktoru. Byl jím 2N, který jej proslavil ještě více a ještě dál.
Stovky tisíc kusů 2N
Následovala sériová výroba obou typů ve velkém rozsahu. Od 1939 do 1942 bylo smontovalo více než 99 000 kusů 9N a téměř 200 000 2N mezi roky 1942 a 1947.
Nové rysy začleněné do designu zahrnovaly zvětšený ventilátor chlazení, obsažený v izolačním zákrytu, tlakový chladič a, eventuálně, utěsněné světlomety.“ Bezpochyby byly traktory Fordson F a N nejvýznamnějšími stroji v historii mechanizování zemědělství a přinesly užitek ohromnému počtu farmářů. V roce 1947 se začal montovat novější model 8N a vyráběl se po dobu pěti let.
Téměř 200 000 traktorů Ford 2N bylo vyrobeno v letech 1942-1947
Elegán E27N
Když v Evropě utichla vřava druhé světové války, připravoval Ford další nový traktor. Prvním jeho „koněm“ po válce byl Fordson E27N. Zákazníky lákal na svůj moderní vzhled i celkové rozměry. Zdokonalený motor měl také poskytovat větší výkon.
Přesné údaje uvádí kniha The World Encyclopedia of Tractors: „Nový traktor byl vybaven konvenčním diferenciálem namísto šnekového převodu a měl zabudovanou jednokotoučovou mokrou spojku. E27N byl poháněn řadovým čtyřválcovým motorem s bočními ventily s výkonem 30 k při 1450 ot/min. Přišel ve čtyřech verzích, pokaždé s odlišnou specifikací brzd, pneumatik a počtu rychlostí. Varianta využívající motor Perkins byla nabízena od 1948, a v témže roce se vyrobilo více než 50 000 strojů E27N.“
K velmi ceněným exponátům u sběratelů traktorů Ford patří Model NAA Jubilee. Byl osazen motorem s rozvodem OHV, což bylo u Forda zcela poprvé. Následovaly série 600 a 800, u nichž si zákazníci mohli zvolit jeden ze třech typů spalovacích motorů. U dalších řad traktorů
již Ford zavedl slovní označení, které bylo samo o sobě lákavé. Typickým příkladem jsou traktory Workmaster a Powermaster.
Po druhé světové válce představil Ford elegantní model Fordson E27N
STEHNO, Luboš.
Historie traktorů. Praha: Profi Press, 2010. ISBN 978-80-86726-35-9.