Spojování jako cesta k prosperitě
V šedesátých letech existoval Ford ve Velké Británii pod hlavičkou firmy Ford Tractor Operations. Vedení hledalo vhodné místo pro své nové sídlo. V roce 1964 se firma přestěhovala do městečka, které je v současnosti jedním z významných středisek - do anglického Basildonu. Výroba zde pokračovala dále.
V roce 1986 získal Ford Motor Company firmu Sperry New Holland a sloučil ji s Ford Tractor Operations, nová společnost byla pojmenována jako Ford New Holland.
Ford nadále pokračoval ve výrobě traktorů. V současnosti patří továrna v Basildonu koncernu CNH Global; modrobílé lakování je vyhrazeno pro značku New Holland, ovšem již bez loga Ford. Společnost má rozsáhlou síť prodejců a obchodních zastoupení, díky kterým exportuje své výrobky do několika desítek zemí.
Z malé dílny až k CNH Global
Zakoupení firmou Ford Motor Company je jen jedna z četných změn majitelů, které provázely firmu New Holland po celou její historii.
Začátky spadají až na konec devatenáctého století, konkrétně do roku 1895. V tomto roce si mladý mechanik Abe Zimmermann otevřel malou opravárenskou dílnu. Ta se stala základním kamenem nové firmy. Nacházela se na okraji New Holland ve státě Pensylvania a odtud také získala své jméno. V roce 1903 založil Zimmermann společnost New Holland Machine Company. Ve snaze ulehčit sedlákům v okolí život začal s výrobou prvních strojů, jako byly mobilní mlýny na krmné obilí.
Zájem o tyto stroje byl značný, což spolu s dalšími výrobky vedlo k rekordnímu rozvoji firmy ve dvacátých letech. Naopak v průběhu třicátých let, po celosvětové krizi, byla New Holland Machine Company skoupena skupinou investorů, kteří jí pomohli vdechnout nový život. Na trh byl uveden automatický lis na seno a slámu, celosvětově první stroj s automatickým vkládacím a vázacím systémem a firma začínala zase pozvolna prosperovat. Od roku 1940 se výrobní program specializuje na techniku ke sklizni pícnin. V roce 1947 se zdařil průlom v oblasti sklizně sena, když byl na trh uveden žací stroj Haybine se zařízením pro souběžnou úpravu – kondicionérem.
V roce 1947 Sperry Corporation získala New Holland Machine Company a vznikla Sperry New Holland. V roce 1964 Sperry New Holland zakoupil většinový podíl firmy Claeys, což byl svého času jeden z největších výrobců sklízecích mlátiček v Evropě.“
Chování firmy odpovídalo jednání v byznysu, tedy když se daří, tak získané prostředky vhodně investovat. A jak se ukázalo později, bylo rozšíření o sklízecí mlátičky velmi užitečnou investicí. Protože dnes si existenci značky New Holland bez tohoto stroje vůbec nedokážeme představit.
Stálým hráčem i v USA
Henry Ford chtěl i přes viditelné úspěchy na starém kontinentě stále hrát svou roli i ve Spojených státech. Zde již od padesátých let hledali konstruktéři cesty, jak zvýšit využitelný výkon traktorů. Celkem logická byla představa o tom, že tou nejlepší volbou budou traktory s pohonem všech kol a zlamovacím řízením. S vývojem těchto strojů se otevřel nový segment trhu, který byl pro všechny větší výrobce traktorů zajímavý.
Model 702 byl prvním farmářským traktorem Fiat. Výroba byla zahájena v roce 1919. Motor na benzín měl výkon 22,4 kW/3 k
Nejprve Ford spolupracoval s firmou Steiger, což ovšem trvalo jen pět let. V roce 1982 přišel konec programu kloubových traktorů v modro-bílém lakování. Nová kapitola těchto traktorů Ford a o něco později New Holland se začala psát až se zakoupením továrny Versatile.
A čin to nebyl ledajaký. V té době již Ford vystupoval pod křídly společnosti Ford New Holland, a ani společně to neměli jednoduché. Versatile nebyl jen tak k mání. Firma si byla velmi dobře vědomá svých prodejních úspěchů doma i v zahraničí. Jednání se táhla po celý rok 1987, přičemž až v jeho závěru začaly z výrobního pásu sjíždět traktory Versatile v nové, modro-bílé barvě. Ta vytlačila charakteristickou kombinaci červené a žluté, v níž se tahače objevovaly doposud. A na mřížce kapoty se objevilo logo Ford.
Traktory Versatile žijí dál
Továrna na kloubové traktory Versatile se nachází v kanadském městě Winnipeg. Pověst jejích tahačů získala továrně slávu. A je dobře, že neupadla v zapomnění. Protože po vzniku koncernu CNH Global v roce 2000 došlo z důvodu nařízení antimonopolního úřadu k jejímu vynucenému odprodeji. Tradice a zkušeností nyní využívá Bühler Industries Inc. a vyrábí zde své výkonné kloubové tahače. Mají černo-hnědé lakování, označení Bühler – Versatile a s výjimkou barvy design shodný s tahači z doby New Holland. Jsou prodávány velkým podnikům jak v USA, tak i například v Rusku nebo na Ukrajině.
Další spojování
Nyní skočíme zase trochu zpět. Ford New Holland vznikl v době, kdy spojování firem do větších celků, a zvláště výrobců zemědělské techniky, bylo populární. Nově zformovaná společnost si získávala respekt. Nicméně fúzím ještě neměl být konec. Po pěti letech působení na trhu firma opět mění vlastníka. Tentokrát je jím italský Fiat.
Příště se na naší cestě historií podíváme blíže na FIAT, který do historie New Hollandu vstoupil významně.
STEHNO, Luboš.
Historie traktorů. Praha: Profi Press, 2010. ISBN 978-80-86726-35-9.