OBNOVA ČELNÍHO SKLA - VÝHLED 2020
Dobrý výhled z kabiny začíná u perfektně čistých oken.
Ale co čelní skla, která byla stírána starým stěračem a nyní
vykazují známky lehkých škrábanců? Vyndejte leštičku,
říká Ryan Pryer, 'z RP Valeting & Detailing sídlící v Devonu.
Přes vysokou tvrdost materiálu se na skle brzy objeví drobná poškození. Zatímco skvrny od vody se snadno a rychle vyřeší, pozůstatky špíny a prachu, které byly energicky setřeny
z čelního skla pomocí omláceného starého stěrače, mohou brzy zanechat ve skle lehké škrábance. Proto je důležité vyměňovat stěrače v pravidelných intervalech a udržovat v nádobce ostřikovače dostatečné množství kvalitní kapaliny na omývání oken. Pokud uvažujete o obnově skla, tak pomoc je již za rohem. Nejedná se o jednoduchý proces, ale při správném postupu lze drobné škrábance a znečištění opravit tak, že si toho téměř nikdo nevšimne a znovu tak získat nerušený výhled ze svého stroje.
„Obnovení křišťálově čistého povrchu čelního skla není tak jednoduché jako leštění barvy,“ vysvětluje specialista Ryan Pryer.
„Odstranění drobných škrábanců vyžaduje trpělivost a vytrvalost, aby se snížil jeho dopad na obsluhu.”
Na prezentaci obnovy skla jsme dostali traktor John Deere 6420S s 8 500 odpracovanými hodinami. Traktor je vybaven nakladačem MX T10, a při plnění pracovních povinností na dvoře je dobrý výhled o to důležitější. Geoff Ashcroft
První fází procesu hodnocení stavu je umytí traktoru, čímž se odstraní většina nečistot a špíny, které se nahromadily na skle. Prostředek Highfoam od firmy Autosmart působí jako předčištění, které změkčuje zaschlé bláto. Vyčkejte 10 minut a poté opláchněte – a zvláště u silně zašpiněného stroje opakujte aplikaci a použijte měkký kartáč. To usnadní posouzení celkového stavu skla kabiny.
Po odstranění nečistot se začne objevovat skutečný rozsah kontaminace skla. Kromě silného znečištění zaschlými kapkami – často z tvrdé vody, která na skle zaschla – je jasně patrné mírné poškrábání stěrači. Pokud přes tyto drobné škrábance a naleptané sklo přejedete nehtem bez toho, aby se zasekl, máte šanci je rozleštit. I když se váš nehet zasekne v rýze, pořád není vše ztraceno – stále byste měli být schopni dosáhnout významného vylepšení, i když šance na úplné odstranění problému je menší.
Pomocí osušky z mikrovláken odstraňte ze skla veškerou zbývající vlhkost a zanechte čistý a suchý povrch, který umožňuje bližší kontrolu. Takto si uděláte přesný obrázek o celkovém stavu skla a také odhalíte jakékoli nečistoty na povrchu.
Možná si myslíte, že sklo vypadá docela čistě, ale není. A to je moment, kde specialista sáhne po hlíně, se kterou dosáhne povrchové úpravy, která je stejně hladká jako dětská pleť. Hlína je vhodná pro použití na sklo i lak a je k dispozici v mnoha různých odstínech, a je také k dispozici v praktickém provedení ve formě utěrky napuštěné hlínou. Pokud chcete použít hliněné tyčinky, odlomte malé kousky poté dvěma prsty tlačte na hlínu a rozetřete ji po skle s pomocí lubrikantu, který brání jejímu přilepení. Uvidíte, jak se usazeniny odstraňují tím, že se přilepí na hlínu, takže s ní při práci otáčejte, dokud nebude čas ji vyhodit a vzít si nový kousek.
Po důkladném omytí následuje další fáze procesu – odstranění přebytečné vody pro zjednodušení procesu obnovy skla. Začíná to kompresorem nebo dmychadlem, kterým vytlačíte vodu
z dutin, držáků, pracovních světlometů a dalšího vybavení – aby nedošlo k odkapávání a dalšímu znečištění skleněné tabule.
Přilepené nečistoty můžete odstranit pomocí kapaliny na bázi rozpouštědla, jako je například intenzivní odstraňovač téru od Autoglym nebo odstraňovač železa a napadaných nečistot Korrosol od společnosti Bilt Hamber – druhý jmenovaný je odstraňovač alkalických kovů s vyváženým pH, který je také vhodný k odstranění kovových částic usazených do laku určený pro traktory vybavené externími kotoučovými brzdami. Po nanesení lehkým nástřikem na změkčení nečistot otřete povrch čistou utěrkou z mikrovlákna. Opakujte postup podle potřeby, dokud nebudou tyto povrchové usazeniny zcela odstraněny.
Hlína je obzvláště užitečná při odstraňování mízy ze stromů. Většího pohodlí dosáhnete, pokud použijete utěrku Autosmart napuštěnou hlínou. Jako mazivo, které zabrání ulpívání utěrky na skle, vám postačí obyčejná voda a její velikost umožní rychlejší pokrytí větších ploch, jako je čelní sklo. Po ošetření utěrkou s hlínou otřete sklo čistým hadříkem z mikrovlákna a poté přejeďte hřbetem ruky přes povrch skla – uvidíte ten rozdíl v čistotě, zejména pokud přejedete po části, která nebyla ošetřena hlínou.
Pokud je vnější strana skla řádně čistá a zbavená nečistot, pusťte se do vnitřní strany skla pomocí čisticího prostředku na sklo, který odstraní prach, špínu a všechny otisky prstů. Po nanesení rozprašovacího prostředku na čištění skla setřete vlhkost a zbývající skvrny čistým suchým hadříkem z mikrovlákna. Usnadní se tak odhalení nedokonalostí vnějšího povrchu, které můžete nyní vyřešit pomocí strojní leštičky, a prodloužit tak životnost lešticí podložky. Stopy po stěrači na čelním skle tohoto traktoru jsou nyní mnohem výraznější.
Když při takovémto rozsahu poškození skla nestačí ani tvrdá dřina, je načase nastoupit s větším kalibrem. Na začátek je nejlepší začít dvojčinnou rotační leštičkou se 125 mm širokou pracovní plochou a sadou leštících kotoučů. Představte si různé leštící kotouče jako různé druhy brusného papíru – pouze mnohem jemnější a šetrnější svým účinkem. Různé typy kotoučů určují průběh korekce škrábanců. Můžete si vybrat mezi kotouči z jehněčí vlny (hrubé), kotouči z mikrovlákna (střední) a pěnovými kotouči (jemné), i když v kategorii kotoučů z mikrovlákna a pěnových kotoučů existují různé kategorie. Existují také alternativní stupně brusných směsí a leštidel, přičemž silné škrábance vyžadují vyšší úroveň začištění, aby byly méně patrné.
Leštidla na sklo se prodávají v různých směsích. Měli byste zvolit mikroabrazivní pastu na bázi oxidu ceričitého, aby se vypořádala s lehkými škrábanci a stopami. Pokud zjistíte, že musíte sáhnout po agresivních sloučeninách, postupně se propracovávejte k jemnějším materiálům a vytvořte ultra hladký povrch.
Naneste na kotouč jen několik kapek leštidla a přejíždějte s ním po skle tak, aby byl polštářek vždy rovně proti sklu. Stejně jako barva, i sklo může vyžadovat několik fází korekce – možná čtyři, pět nebo šest etap povrchové úpravy. Na leštičce nastavte nízké otáčky. Nebude docházet ke zvyšování teploty a leštidlo zůstane na kotouči.
Vzhledem k tomu, že se většina lehkých škrábanců na okně nacházela v pracovním prostoru stěrače, nebylo nutné odstraňovat nakladač a jeho držáky, aby bylo možné dosáhnout spodních částí lepeného čelního skla. Ale odstranění škrábanců v oblasti stírače čelního skla traktoru vyžadovalo čas, úsilí, dovednost a trpělivost.
Začněte s nejméně agresivní kombinací polštářku a leštidla. Sklo je tvrdé a použití kotouče s polštářkem z jehněčí vlny bylo pro tento traktor preferovanou možností, jak znatelně vylepšit povrch tohoto konkrétního čelního skla. Díky své tloušťce také ovčí vlna dobře vstřebává teplo. Pamatujte, že jediný způsob, jak odstranit drobné škrábance, je odstranit sklo z jejich okolí, a to do hloubky škrábanců. Poté budete muset okolí rozleštit tak, abyste dosáhli rovnoměrného přechodu. Pokud tak neučiníte, můžete vidět zkresleně – na plochém skle je to mnohem méně patrné.
Nezapomeňte, že vrstvené sklo má několik vrstev a v případě čelního skla jetéměř vždy zakřivené. Buďte proto opatrní – pokud budete příliš tlačit, může čelní sklo prasknout. Leštící kotouč držte rovně proti sklu a věnujte čas práci v místech s největším poškozením. Boční skla jsou často tvrzená a přestože je téměř nemožné vyvinout takové množství tepla a tlaku, aby se tvrzené sklo poškodilo, věřte, že to jde.
Po dokončení každé fáze odstraňte zbytky leštidla odstraňovačem na bázi alkoholu, jako je isopropylalkohol (IPA) a hadříkem z mikrovlákna, aby zůstal již jenom čistý povrch. Prohlédněte si povrch skla a věnujte zvýšenou pozornost silně poškozeným oblastem a vyčleňte je pro opakované leštění. Tím zjistíte, jak obnova skla postupuje, a budete se moci lépe rozhodnout s výběrem leštícího kotouče.
Po dokončení všech obtížných prací zvažte použití nanopovlaku nebo vodoodpudivé úpravy, aby sklo bylo mnohem odolnější a snadněji se čistilo. Před aplikací lakového tmelu použijte např. Gtechniq Panel Wipe, kterým odstraníte všechny stopy zbytkového leštidla a následně sklo ošetřete voskem.
Nanopovlaky na sklo, jako např. Clearvision Smart Glass od společnosti Gtechniq a H2GO od Angelwax vytvoří na skle hydrofobní povlak. Ten brání tomu, aby na skle zůstávala voda. Je ale třeba jet rychlostí kolem 30 km/h, aby voda vytvořila kapky a stekla ze skla. Že by to byla vstupenka do světa rychlých traktorů?
Čelní skla jsou jednou z nejobtížnějších částí vozidla na leštění ... a na to, udělat to správně. Konečný výsledek však může být působivý. Přinejmenším odstraníte lehké škrábance a opravdovým úspěchem při obnově skla bude, pokud se vám podaří škrábance zcela odstranit. Nezapomeňte si koupit – a namontovat – nový stěrač čelního skla a také investovat do nějakého slušného přípravku na mytí oken.
Renovace skel PDF článek
pdf / 537 kB
Stáhnout
Další článek z PROFI