Fiat expanduje
Fiat vstoupil do historie New Hollandu opravdu velmi významně. Přejděme tedy do minulosti a podívejme se na tuto společnost blíže.
Firma Fiat byla založena v roce 1899. Název je vlastně zkratkou označení "Fabbrica Italiana Automobili Torino", což v překladu znamená „italská automobilová továrna v Turíně“. Toto město s rozvinutou průmyslovou výrobou poskytovalo pro fungování firmy dobré podmínky. Podnik se stal známým svou expanzivní politikou, snahou realizovat se na nových trzích jiné kontinenty nevyjímaje, stálým rozšiřováním sortimentu nabízených strojů a přejímáním věhlasných nebo i méně známých výrobců techniky.
Fiat zpočátku vyvíjel a vyráběl osobní automobily luxusní třídy, které se dobře prodávaly jak v Itálii, tak i v zahraničí. Později svou politiku přeci jenom změnil a zaměřil se i na levnější automobily pro běžné obyvatele. Vedení se také rozhodlo rozšířit si odbyt a v roce 1909 byla otevřena továrna ve Spojených státech. Pro rozsáhlý trh zde byly vyráběny nejen osobní a nákladní automobily, ale i zemědělské traktory, lodní motory a letadla.
Pokrokové traktory již v roce 1918
V roce 1918 Fiat postavil známý model traktoru 702. Měl pohon všech kol a kloubové řízení. Vzhledem k jeho pokrokové a inovativní konstrukci o něj byl slušný zájem a o rok později se začal sériově vyrábět. Stal se tak prvním masově vyráběným traktorem Fiat. Později na tradici kloubových traktorů navázaly stroje Fiat – Versatile.
Tato značka se brzo dostala do pozice hlavního výrobce traktorů v Itálii. Začátky působení v tomto oboru doprovázela konstrukce pásových traktorů (od roku 1932). Díky své robustnosti a výkonu v tlačné síle se mohly po dovybavení uplatnit také jako zemní stroje.
Některé modely ze třicátých let byly pro zemní práce přímo určeny. Byly vybaveny čelní srovnávací radlicí pro hrnutí zeminy a speciálním přivařeným zařízením k nakládání dopravní techniky. Stroje měly čtyřválcový motor o výkonu 22 kW/30 k. Nejsilnější pásový traktor byl model Fiat 955 C s výkonem 66,2 kW/90 k. Maximální rychlost byla jenom něco málo přes 10 km/h, převodovka nabízela 8 dopředných a 4 zpáteční rychlosti.
Traktory Fiat série 400 disponovaly zadním tříbodovým závěsem s nosností 14 kN a vývodovým hřídelem s 540 ot/min
Další série pásových traktorů přišly po druhé světové válce. V roce 1950 odstartovala výroba strojů se čtyřválcovými motory na naftu o výkonu 40,5 kW/55 k. Jednalo se o sérii Fiat 55. Řidič mohl řadit pět dopředných a jeden zpáteční rychlostní stupeň. Zajímavá byla možnost volby jednoho ze dvou druhů řízení: pákami nebo volantem.
Kolové traktory té doby měly charakteristickou žlutou barvu a byly vyráběny většinou bez kabiny. V šedesátých letech byla velmi úspěšná série 200 – traktorů se vyrobily desítky tisíc. Na ně navázala série 300 (od roku 1971) a výkonnější řada 400.
Vzniká samostatná divize
Expanze do dalších oblastí pokračovala a v roce 1962 začala spolupráce s tureckou společností ve městě Ankara, nadále vedená pod značkou Türk Tractor. O čtyři roky později Fiat založil svou vlastní Tractor and Earthmoving Machinery Division. Byl to začátek existence samostatné divize, zabývající se v rámci firmy traktory a stroji pro zemní práce. Rozvíjela se až do roku 1970, kdy byla založena Fiat Macchine e Movimento Terra SpA. Tím
aktivity firmy v oblasti zemních strojů převzal na svá bedra nový závod v italském městě Lecce.
V roce 1974 se pozornost Fiatu znovu obrátila do Ameriky a formou joint-venture začala spolupráce s americkým výrobcem Allis Chalmers Corporation, nazývaná zkráceně jako Fiat-Allis. Následně byla založena Fiat Trattori S.p.A a hned o rok později se tato značka stala akcionářem ve firmě Laverda. Tím si rozšířila repertoár i o sklízecí mlátičky včetně speciálních verzí pro práci ve svazích. Stroje byly vyráběny v charakteristické hnědobílé kombinaci barev a farmáři si rychle zvykli na to, že si mohou od svého výrobce traktorů pořídit i kombajn.
Fiat 45-66 byl traktor nižší výkonové třídy s tříválcovým motorem o výkonu 33,6 kW/45 k. Mohl být vyroben i bez kabiny nebo jen s ochranným obloukem.
Začátky působení v Severní Americe
V roce 1977 Fiat Trattori převzal amerického Hesstona, známého výrobce sklizňové techniky. Tím italská firma získala výkonné samosběrací lisy a zároveň i vstupenku na severoamerický trh. Dále se podařilo převzetí firmy Agrifull, zaměřené na výrobu malých a středně velkých traktorů.
Rok 1984 je významný, protože v té době se Fiat Trattori přetransformoval na značku Fiatagri, dobře známou i v našich podmínkách. Skupina Fiat Group tak získala holdingovou společnost zaměřenou na sektor zemědělské techniky. V tom samém roce rozšířila portfolio firmy další značka – Braud. Prostřednictvím Laverdy zde získal Fiatagri celých 75 % akcií.
Pro zjednodušení organizace chodu společnosti byly v roce 1988 všechny aktivity značek Fiat-Allis a Fiatagri sloučeny do nové společnosti s názvem FiatGeotech. Toto odvětví bylo v rámci Fiat Group zodpovědné za stroje pro zemědělství a zemní práce. FiatGeotech byl významným hráčem na globálním trhu a jeho ekonomická síla byla opravdu značná, jak uvidíme později.
V průběhu této významné restrukturalizace se Hesston a Braud spojily a vytvořily novou společnost s názvem Hesston-Braud se sídlem ve francouzském městě Coex.
Série 90 traktorů Fiat byla dobře známá a vyráběla se dlouho. Na obrázku model 110-90 se šestiválcovým motorem o výkonu 82 kW/110 k
V příštím článku se mimo jiné dozvíte, kdo začal dělat motory pro CNH, a kdo je s New Hollandem pod jednou střechou.
STEHNO, Luboš.
Historie traktorů. Praha: Profi Press, 2010. ISBN 978-80-86726-35-9.