Henry Ford (1863-1947) – Pan vynálezce
Jeden z předních světových vynálezců v oblasti motorismu se narodil v roce 1863 poblíž Dearnbornu ve státě Michigan. Jeho rodiče se živili jako farmáři a tak mladý Henry byl denně přítomen dřině, kterou museli tito lidé vykonávat na svých polích za nářadím, taženým koňmi. Když vídával svého otce, jak chodí večer z pole unavený, rozhodl se vymyslet stroje, které by práci zmechanizovaly a učinily sedlákům život snazší.
Pokusy se spalovacími motory
Rozhodně se nechtěl v životě jenom plahočit s opratěmi v rukou, a tak nastoupil na studia. Po získáni inženýrského titulu v roce 1893 přemýšlel, kde by získal důležité zkušenosti pro další rozvoj. Nakonec si zvolil firmu Edison Illuminating Company v Detroitu ve státě Michigan. Zde se mnohému naučil, ale jak už to bývá, svým hlavním zájmům se věnoval ve volném čase. Hodlal namísto koňů použít k pohonu vozidel motory s vnitřním spalováním.
Když se Henry Fordovi podařilo sestavit svou motorovou čtyřkolku, projížděl se na tomto stroji s velkou hrdostí a demonstroval tak své technické nadání. Stal se známým také díky svému nekonzervativnímu postoji a snahou hledat a zkoušet neustále něco nového.
Poté, co ho jeho zaměstnání u Edison Illuminating Company již nenaplňovalo, odešel a založil Detroit Auto Company. Tato společnost se zanedlouho přeměnila v Henry Ford Company, první firmu, která nesla jméno slavného vynálezce. Nicméně právě tento člověk z ní později odešel, protože nedokázal vyřešit vnitřní spory.
Chci vozy pro farmáře
Ford vzhledem ke svému původu z venkova a ze skromných poměrů chtěl produkovat málo nákladné vozy, dostupné i pro farmáře, avšak další členové vedení byli jiného názoru. Hodlali se těšit z velkých luxusně vybavených limuzín. Tento rozkol nebyl Ford schopen vyřešit a tak odešel z firmy. Ta se znovu zformovala a vznikl Cadillac Company.
Henry ale ve svém úsilí pokračoval dále. Zaměřil se na automobily. Experimentální verzi se mu podařilo zkonstruovat v roce 1902. Pochopil, že osobní automobil by jako stroj pro mnoho milionů Američanů skýtal obchodu zcela nové horizonty. Spolu s dvanácti spolupracovníky se mu v roce 1903 podařilo výrazně zvýšit kapitál a zřídit společnost s názvem Ford Motor Company. Pro své automobily zavedl jednoduchý systém označování. Během několika následujících měsíců bylo prodáno více než 1700 různých modelů.
Obchod s automobily se v USA rozvíjel a v roce 1905 vznikla Společnost automobilových konstruktérů. Henry Ford se usadil na čestném místě viceprezidenta. A to právem, protože zájem o jeho vozy byl tak vysoký, že ho v obchodním roce 1906-1907 vynesl až na první místo v soutěži mezi světovými výrobci. Zisk firmy stoupl na celý jeden milion dolarů. A zároveň se šířilo dobré jméno Henryho Forda.
První Fordova motorová čtyřkolka
Začátky vývoje traktorů
Avšak ani úspěchy s osobními automobily Forda neoslnily natolik, aby zapomněl na svůj sen o strojích pro zemědělství. Přeci jenom měl v žilách selskou krev. Takže v roce 1907, když už získal četné zkušeností se stavbou automobilů a jejich sériovou výrobou, se rozhodl k vývoji s cílem postavit světově první masově vyráběný zemědělský traktor.
Jeho v té době dobře zavedená firma Ford Motor Company se tedy dala do práce a první prototyp byl postaven ještě dlouho před začátkem první světové války, v roce 1907. Jednalo se o stroj s benzínovým motorem pod označením „Automobilový pluh“. Ford čekal na reakci sedláků. Doufal, že vyvolá dostatečný zájem na to, aby mohl postupem času rozjet sériovou výrobu.
Pro stavbu traktoru nevyvíjel úplně znova motor či převodovku, ale využil stávající, které měla továrna běžně k dispozici. Byly z nich totiž vyráběny automobily této značky. S pokusy pokračoval dále, protože nasazení prototypu přineslo ne zrovna ideální výsledky.
První zemědělský traktor představil Ford až v roce 1915. Zanedlouho se s pýchou chodil dívat na pole, kde tyto stroje pracovaly a hodnotil jejich práci. Chtěl znát názory obsluhy a činnost stroje, aby si určil cestu dalšího vývoje a možnosti zlepšování. Přitom se snažil vyrábět traktory tak, aby nebyly příliš nákladné, ale přinesly farmářům maximální užitek. Také díky tomu se jeho stroje dobře prosadily.
Velké úspěchy v USA i v Evropě
Na základě svých poznatků pokračoval ve vývoji. Následně, v roce 1917, uvedl do výroby traktor Fordson model F s rámovou konstrukcí. V témže roce Ford připravoval též montáž nového traktoru v Evropě, konkrétně v Británii. Ovšem kvůli válečné vřavě se jeho výroba přestěhovala do USA. Nakonec se ale do Anglie vrátil a začal zde vyrábět v roce 1933.
Dohoda s Harry Fergusonem přinesla traktorům Ford hydraulický třídový závěs. Jeho zavedení do výroby prodejnost traktorů v modré barvě dále zvedlo. Henry Ford se z ní ale nemohl těšit dlouho; zemřel totiž 7. dubna 1947 ve věku 84 let. Vedení firmy se ujal jeho vnuk, Henry Ford II.
Vliv energické a novátorské osobnosti Henryho Forda na průmyslovou výrobu traktorů byl tak silný a zásadní, že v podstatě jej není možné měřitelně určit. Může být připomenut četnými nápady a konstrukčními řešeními, která se stala samozřejmou součástí i moderních a technicky vyspělých traktorů. Dobře známé je zavedení velkosériové výroby, které významně ovlivnilo další vývoj průmyslu.
Je to příběh člověka, který dosáhl splnění svého snu z klukovských let, a totiž dát farmářům do rukou stroje, které jim usnadní život a zvýší produktivitu práce.
Fordson F-Standard z roku 1917
V příštím článku se podíváme na to, jak vznikalo logo New Holland a jak se firmy slučovaly do jedné.
STEHNO, Luboš.
Historie traktorů. Praha: Profi Press, 2010. ISBN 978-80-86726-35-9.